Книжковий контент - Віртуальні виставки
22.03.2021 19:54 Обновлено 22.03.2021 20:22

До 200-річчя від дня народження Шарля Бодлера
“... Цей король поетів, справжній бог” — цими словами захоплено схарактеризував Шарля Бодлера лідер світового поетичного авангарду А. Рембо. Така висока оцінка цілком слушна, бо важко відшукати іншого поета, який зробив би так багато для радикального оновлення поетичної свідомості, як Шарль Бодлер. Він, за висловом П. Валері, “повернув... поезії її сутність”. Його називають пізнім романтиком і попередником символізму, одним із перших поетів-урбаністів, прихильником імморалізму й декадансу. Шарль Бодлер збагатив поезію, проте його оригінальність спричинила гострий конфлікт з французьким суспільством, із безпосереднім оточенням.
Його творчість стала дороговказом для всього поетичного модерну й авангарду ХХ с. Ті, які шукають нових змістів і форм, захоплюються як естетизмом Бодлера, так і його культом огидного. Приваблює несамовитий романтизм поета, який органічно поєднується із суворим неокласицизмом. Творчість Бодлера привертає увагу чистотою образів кохання і цнотливістю почуттів, які чергуються з агресією й богозневагою. Бодлер зітканий із суперечностей, невловимий, постійно незрозумілий. Чи не тому він зміг стати духовним учителем таких різних поетів, як французькі і російські символісти (П. Верлен, А. Рембо, В. Брюсов, К. Бальмонт), сюрреалісти і Т. С. Еліот?

Шарль П’єр Бодлер народився 9 квітня 1821 року в Парижі. У шість років він втратив батька, котрий був майже на сорок років старший за матір. Батько поета походив із селян, але виявив неабиякі таланти, що допомогли йому пробитися в житті. Батько увійшов до кола інтелігенції, сповідував республіканські ідеї, добре знався на літературі, живопису, музиці. Мати поета походила з міщанської родини. Після смерті чоловіка, залишившись з малолітнім сином на руках і не витримавши життєвих випробувань, молода жінка незабаром вдруге вийшла заміж за майора Жака Опіка, який згодом дослужився до генерала і став депутатом. Другий шлюб матері був справжньою трагедією для Бодлера. Він завжди жадав її неподільної любові, постійної уваги, материнської відданості. Стосунки з вітчимом у хлопця не склалися. Для Бодлера він завжди був втіленням самозакоханості та обмеженості — рис, які ненавидів поет. Опік, надто піклуючись про пасерба, обмежував його бунтівну вдачу, схильність до непродуманих вчинків, навіть авантюр. І для незадоволення вітчима були досить таки вагомі підстави. Адже Шарля виключили з Паризького коледжу за погану поведінку. Він ніколи не вмів рахувати гроші, а тим більше — накопичувати їх. Пізніше вподобав легковажне життя паризької богеми.

Шарль Бодлер був дуже уважним до кожного слова, яке писав. Працюючи над перекладом прози Е. По, він, за спогадами його сучасника Ш. Асселіно, обійшов усі паризькі шинки в пошуках англійського моряка, котрий розтлумачив би йому значення морських термінів, що зустрічаються в оповіданнях По. Асселіно посміявся з такої прискіпливості письменника, на що той відповів: “Невже ви не розумієте, що все, що я пишу, має бути бездоганним і що я не повинен давати привід для критики нікому — ні літераторам, ні матросам?”. Бодлер прагнув досконалості в усьому, що він робив, — у своїх перекладах і у власних віршах.

У 1845 році у Бодлера з’явилися думки про самогубство — не через борги, а через загальну безглуздість життя, що надзвичайно вплинула на нього (“я не потрібен нікому — і небезпечний для себе самого”). Він не сприймає ані порожнє існування ситих буржуа, ані конформізм, ані брехливу поміркованість, загальноприйняте нахабство “хазяїв життя” і жорстокість світу. Тому не випадково у 40-х роках ХІХ ст. поет опиняється в колі бунтівної молоді. Протягом другої половини 1840-х років Шарль Бодлер пише чимало поезій, а також есе про мистецтво (“Салон 1845 року”, “Салон 1846 року”), де виявив себе талановитим художнім критиком.

Поет мріяв про великі соціальні зміни, а натомість побачив ще більшу прірву, в яку поринало суспільство. Він став шукати забуття в наркотиках, вині, пристрастях і навіть стражданнях. Бодлер так і залишився вічним бунтівником, котрий ніколи не зміг змиритися з брутальною буденністю, мертвотною дійсністю, бездуховним існуванням. Йому здавалось, що все суспільство знаходиться у темряві, і він — разом з усіма. Що править бал тут не Бог, а Сатана, який постає в різних обличчях реального зла. Тому Бодлер став поетом, який оспівував ті “жахи”, що відчув сам і все його покоління.

Назва, яку поет шукав так довго, виявилась напрочуд влучною і виразною. Вона вмістила в собі всі суперечності, що їх зазнала душа поета в той непростий час. В одному з листів він писав: “У цю жорстоку книгу я вклав увесь свій розум, усе своє серце, свою віру і ненависть”. Ці вірші стали й своєрідними знаками всієї епохи. Бодлер показав, які химерні “квіти” проростають у душі людини на ґрунті жорстокого й бездуховного віку.

За словами О. Блока, поет довів, що й “перебуваючи в пеклі, можна марити про білосніжні вершини”. Артюр Рембо назвав Бодлера “справжнім Богом”, і це виправдана гіпербола, з огляду на надзвичайну майстерність митця. Поет створив незнаний раніше художній світ, що надто відрізнявся від матеріального, і в цьому світі мали силу тільки одні закони — духовні. Лише переживання, конфлікти й відчуття особистості рухали ліричний сюжет, і це стало новим словом у літературі.

Поет для Бодлера — безрідний і незрозумілий юрбою “чужинець”, якого вона мучить і ненавидить. На поеті — печать знехтуваності. Бодлеру теж судилася така доля. Суспільство, в якому жив поет, не зрозуміло його. “Квіти зла” (збірка видана тиражем лише 1100 примірників і навіть уся не розпродана) зазнали нищівної критики, а проти її автора було висунуте обвинувачення в “образі суспільної моралі”.
У той самий час, 1857 року, відбувся і суд над Г. Флобером, як автором роману “Пані Боварі”. Флобера виправдали, бо в нього був блискучий адвокат, а Бодлерові не пощастило. Він був змушений вилучити з першого видання шість поезій. Осуд супроводжує кожен крок поета, він злидарює і страждає від переслідувань кредиторів, а 1858 р. ще й тяжко захворів. Попри жахливі умови існування, Бодлер продовжував працювати над “Квітами зла”, створює малі поезії у прозі (1857, 1861, 1862 і 1864), перекладає твори Едгара По, пише художнє дослідження про вплив наркотиків на уяву (“Штучний рай”, 1858), а також численні критичні есе.

Усе своє життя поет перебував на лезі ножа між прагненням пізнати єдність світу і самого себе та страшним розколом власної свідомості, душі й усього життя.
Бодлер був талановитим художником. Його малюнки високо цінувалися в мистецькому середовищі. Вже через рік після смерті поета одна з французьких газет надрукувала статтю, де наводилися деякі малюнки митця і зазначалося, що, якби Бодлер віддав живопису ті зусилля, що й поезії, він став би великим і оригінальним художником. Але поезія Бодлера взяла дуже багато від живопису. Вона живописна в буквальному розумінні слова. Поет надає великого значення кольорам і відтінкам, грі світлотіней, створенню цілісного враження, мальовничості картин, перспективі і композиції образів. Усе це допомагає йому створити неповторні пейзажі душі — відображення внутрішнього стану особистості.
Уся його поезія — про різноплановість людської натури, про злети й падіння особистості, її блукання в нетрях власної душі. Його творчість увібрала досягнення попередніх епох, але Бодлер синтезував їх особливим чином, що й дозволило йому стати зачинателем нового літературного напряму — модернізму.

Творчістю Шарля Бодлера завершується розвиток світової поезії від романтизму до символізму. Бодлер у своїй поезії тільки переступив той чарівний поріг, за яким світ реальних почуттів і предметів починає перетворюватися на світ глибинних, одвічних людських переживань і духовних цінностей. Поети наступного покоління, зазирнувши у цей художній світ, залишились у ньому назавжди і спробували його розширити.
Альбатрос
Буває, моряки піймають альбатроса,
Як заманеться їм розваги та забав.
І дивиться на них король блакиті скоса —
Він їхній корабель здалека проводжав.
Ходити по дошках природа не навчила —
Він присоромлений, хода його смішна.
Волочаться за ним великі білі крила,
Як весла по боках розбитого човна.
Незграба немічний ступає клишоного;
Прекрасний в небесах, а тут — як інвалід!..
Той — люльку в дзьоб дає, а той сміється з нього,
Каліку вдаючи, іде за птахом вслід!
Поет, як альбатрос — володар гроз і грому,
Глузує з блискавиць, жадає висоти,
Та, вигнаний з небес, на падолі земному
Крилатий велетень не має змоги йти.
(Пер. Д. Павличка)

Вечірня гармонія
Вечірній час прийшов. На кожній стебелині
вже квіти куряться, немов кадильний дим;
і звуки, й пахощі в повітрі голубім;
меланхолійний вальс, кружіння й млості дивні.
Вже квіти куряться, немов кадильний дим;
ридає скрипка десь, як серце в самотині;
меланхолійний вальс, кружіння й млості дивні;
сумна краса небес в спокої віковім.
Ридає скрипка десь, як серце в самотині,
зненавидівши те, що чорним звуть нічим;
сумна краса небес в спокої віковім,
пірнуло сонце в кров, що застигає в сині...
Зненавидівши те, що чорним звуть нічим,
шукає серце втіх в минулій світлій днині.
Пірнуло сонце в кров, що застигає в сині,
а слід горить в мені потиром золотим.
(Пер. М. Драй-Хмари)
< Попередня | Наступна > |
---|